Gotické katedrály
Gotické katedrály jsou si blízké svým celkovým vzhledem: stavěly se takřka současně a měly obdobnou dispozici, navazující na typ románské trojlodní baziliky s loděmi o nestejné výšce a bez příčné lodi nebo na typ o půdorysu latinského kříže. Bližší studium těchto staveb však odhaluje značnou rozmanitost, vycházející především ze záměru architekta a místních tradic. Katedrála v Chartres nese například četné znaky z doby před vznikem gotického slohu: dodnes se v ní zachovala stará krypta s „Černou madonou“ a zbytky původní merovejské stavby. Majestátní pařížská katedrála odpovídá významu hlavního města království a vysoké intelektuální úrovni tamější univerzity. Nejnádhernější katedrálu ve francii vybudovali v Remeši, protože se zde konali korunovace. Jakoby její dispozici přímo diktovala její funkce: tvořil rámec okázalému původu, provázejícího krále k oltáři, kde byl panovník pomazán.
Někdy trvala stavba katedrály po několik generací; vedli ji postupně různí architekti, ale pokračovali v díle podle původního plánu. Jejich osobnost jako by absorbována velkolepou realizací. Známe sice jména slavných budovatelů katedrál v Amiensu, Paříži a Remeši ale chybějí nám podrobnosti o jejich životě. Není pochyb že to byli většinou zbožní laici, pevně spjatí s duchovenstvem. Jedni odkazovali zásady svého umění druhým a všichni zasvětili svůj život problémům konstrukce.